Prožijte autogenní relaxaci

13. května 2014 16:40 | Renáta Mikulová autogenní trénink meditace relaxace

Freeimages.com foto by teti034

Recept na perfektní psychickou pohodu? Někdo by řekl, že žádný takový neexistuje, ovšem takový člověk by se mýlil. Nejen, že takový recept existuje, ale není jen jeden. Pojďte se s námi podívat do světa relaxací!

V dnešní společnosti se nachází mnoho osob, které se domnívají, že relaxace je věc zcela jednoduchá. Představují si totiž situaci, kdy si lehnou na gauč, zapnou si televizi a k tomu se chystají spořádat celou hromadu laskomin. To je podle nich relaxace. Ovšem tento způsob nemá s relaxací či řádným odpočinkem moc společného.

Relaxací ke zdraví

Lidé 21. století trpí celou řadou civilizačních chorob, při tom ale zdravým životním stylem mohou velice ovlivnit svoje zdraví a těmto chorobám v mnoha případech předejít. Pohyb na čerstvém vzduchu, vyvážená strava, dostatek spánku a hlavně pravidelný odpočinek a relaxace zpomalují stárnutí celého organismu a příznivě ovlivňují psychiku člověka. Četné vědecké studie dokazují, že čím dál tím více osob trpí chorobami, které jsou spojeny se stresem. Pokud se však naučíme správně relaxovat, budeme psychicky odolnější a zlepší se schopnost regenerace našeho organismu. Slovem relaxace můžeme vyjádřit hledání přirozeného stavu mysli a načerpání nové energie.

Četné vědecké studie dokazují, že čím dál tím více osob trpí chorobami, které jsou spojeny se stresem. Pokud se však naučíme správně relaxovat, budeme psychicky odolnější a zlepší se schopnost regenerace našeho organismu.

Mezi relaxace zahrnujeme širokou škálu aktivit. Patří sem masáže, kterých je několik typů. Třeba léčebné masáže, které se užívají při rekonvalescenci pacientů, dále masáže relaxační, při kterých se používají různé esenciální oleje. Dalším typem jsou masáže regenerační, kam se dále řadí automasáže a pohotovostní masáže. Posledním typem jsou masáže kosmetické.

Jacobson a autogenní trénink

Kromě masáží k relaxaci slouží i Jacobsonova progresivní relaxace, která je založena na vztahu mezi napětím psychickým a svalovým, s využitím principů jógy. Díky této relaxaci poznáme, kdy je naše tělo napjaté a kdy naopak uvolněné. Jde zde o pozvolné napínání jednotlivých svalů, vždy po dobu pěti vteřin. Pak nastává fáze uvolnění na 10 – 15 vteřin. Po každém tomto cvičení je nutno nevstávat rychle, naopak nechat svoji mysl zklidněnou, myslet na něco příjemného a několik okamžiků tak vyčkat. Mezi další známé relaxace řadíme katatymně imaginativní psychoterapii a autogenní trénink.

O základech autogenního tréninku mluví v následujícím videu MUDr. Karel Nešpor - primář mužského oddělení léčby závislostí Psychiatrické nemonice Bohnice.

A pokud byste chtěli raději zažít autogenní relaxaci na vlastní kůži, neváhejte vyzkoušet následující ukázku.

Zásady správné relaxace

Je ovšem také nezbytně důležité vědět, jak a kdy relaxovat. Proto je před začátkem cvičení dobré si naplánovat, kdy a kde se cvičení bude odehrávat. Toto cvičení je pak vhodné opakovat každý den, alespoň chvíli, aby se tak stalo součástí našeho denního režimu. K relaxaci je vhodné, až téměř nezbytné si vybrat klidné místo, kde nebude žádný ruch. Také bychom měli brát ohledy na naše tělesné potřeby, tedy necvičit úplně nalačno nebo krátce po hlavním jídle, neměli bychom cvičit v místnosti, kde je nám velká zima nebo naopak horko. Zkrátka je nutné před relaxací o ní nejdříve přemýšlet. Dá se tak předejít počátečním nezdarům.

Závěrem nutno snad jen říci, že při relaxaci bychom se neměli zaobírat tím, jestli danou techniku ovládáme či jestli ji provádíme zcela správně. Je třeba se soustředit pouze na náš dech a na to, jak jsme postupně klidnější a vyrovnanější. Trénování relaxačních technik je běh na dlouho trať, který nás ovšem již po krátké chvíli začne bohatě odměňovat. Jak říká Zlaté učení: „Nestačí udržovat vnější čistotu. Pravidelná vnitřní očista je stejně důležitá.“

Máte zkušenosti s meditací či jinými relaxačním technikami? Zůsobila na Vás ukázka autogenního tréninku? Podělte se o Vaše zkušenosti a zážitky v naší diskuzi.

ZDROJE:

Hartl P. (2004) – Stručný psychologický slovník, Praha: Portál

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2019 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.