Příznaky lupénky se dají zmírnit. Vyzkoušejte i alternativní léčbu

17. prosince 2020 11:42 | Marek Nebesář léčba

Zdroj: Pixabay

Lupénka je autoimunitní choroba, která dokáže potrápit. Řadí se mezi chronická onemocnění, což znamená, že ji bohužel nejde zcela vyléčit. Důležité je zaměřit se především na zmírnění příznaků. Mezi novější alternativní léky patří i extrakty s vyšším obsahem kanabinoidů neboli CBD.

Zánět kůže neboli lupénka (latinsky psoriáza) se nejběžněji projevuje zarudlou kůží, kterou pokrývají odlupující se bílé šupinky. Vyrážka může nemocného svědit a bolet a objevuje se na různých částech těla, jako například na loktech, kolenou nebo na hlavě v oblasti vlasů.

Péči o kůži je třeba věnovat zvláštní pozornost

Průběh nemoci charakterizuje střídání fáze tzv. vzplanutí, kdy se projevují příznaky nemoci na plno, a období klidu, kdy se nemoc téměř neprojevuje. Lupénka má tendenci zhoršovat se na jaře a v zimě, v tomto období by měli nemocní dbát zvýšené péče o svou pokožku.

Co pro sebe mohu udělat?

Pokud trpíte tímto chronickým onemocněním, je důležité zabránit zhoršování projevů. Vhodné jsou lokální přípravky jako hydratační krémy nebo emulze s obsahem keratolytických účinných látek nebo kortikosteroidů. Léčba se nasazuje i podle aktuálního stadia nemoci. Nejen proto je dobré, abyste svůj stav konzultovali se zkušeným dermatologem.

• Keratolytické prostředky pomáhají zmírňovat šupinatý povrch pokožky především díky kyselině salicylové. Doporučuje se kombinovat je s hydratačními krémy.
  • Lokální kortikosteroidy se mohou nasadit v jakékoliv fázi onemocnění. Neměli byste je však používat nepřetržitě, protože mají protizánětlivé účinky. Tento typ přípravků je vhodné aplikovat zejména při akutních projevech lupénky.

Vsaďte na sluneční paprsky i vhodné bylinky

Jedním z prvních pomocníků při léčbě této choroby je vystavení se slunečnímu záření. Vitamín D má v tomto případě blahodárné účinky. Pacientům se někdy ordinuje i tzv. umělé horské sluníčko. Kromě tradiční léčby můžete vyzkoušet i mnoho podpůrných prostředků. Z bylinek se doporučuje ostropestřec mariánský, který detoxikuje játra. Z koření působí protizánětlivě například kurkuma.

Zkuste netradiční léčbu pomocí CBD

V posledních letech se také diskutuje o naději v podobě alternativního způsobu léčby. K ní se používají extrakty konopí s vyšším obsahem CBD. Výhodou těchto olejů a mastí je, že nemají žádné vedlejší účinky. Na trhu je poměrně široký výběr CBD produktů, doporučuje se přitom volit ty kvalitní, které patří do tzv. „full spektra“. Obsahují totiž vyšší obsah kanabinoidů. A jaké jsou babské rady? Nejběžněji se doporučuje jablečný ocet ulevující od svědění, přípravky s aloe vera nebo tea tree olejem.