Migrény: nové objevy

1. března 2016 21:16 | PhDr. Lucie Kvasničková stres bolest migréna Sport obezita strava

cz.dollarphotoclub.com

Nesnesitelná bolest hlavy, citlivost na světlo, hluk, silný zápach, únava, neschopnost pracovat, závratě, pocity na zvracení, chuť zavřít se do tiché temné místnosti a doufat, že to brzy přejde. Tak se projevují migrenózní stavy, které svým hostitelům (kterých není zrovna málo) způsobují mnohé obtíže, zhoršují kvalitu života, znemožňují chodit do práce, do školy, věnovat se svým blízkým. Jaké jsou nejnovější poznatky z této oblasti? Našly se nějaké nové způsoby léčby? Byl objeven vztah mezi migrénou a jinými nemocemi?

Spojitost mezi migrénami a obezitou

Podle nových výzkumných studií mají lidé s obezitou větší pravděpodobnost, že budou trpět epizodickými záchvaty migrén oproti ostatním lidem. To bylo zjištěno ve studii zkoumající 3800 lidí, z nichž 1044 bylo obézních a 188 osob trpělo příležitostnými či epizodickými záchvaty migrén. Výsledky ukázaly, že osoby, které trpí obezitou, mají 81% pravděpodobnost, že se u nich projeví migrény s porovnáním s osobami s normální váhou. Tyto výsledky jsou patrné především na vzorku žen do 50 let. U ostatních osob bychom tuto spojitost pozorovali pravděpodobně také, ale ne v takové míře. Důležitým krokem k léčbě a prevenci migrén jsou tedy nejen léky a vyhýbání se určitým typům jídla (jako je alkohol, čokoláda atd. viz níže), které mohou migrény spouštět, ale je dobré dbát také na zdravý životní styl, na což by měl apelovat především lékař (Whiteman, 2013).

Prevence – změna životního stylu

Časté záchvaty migrén mohou být velice obtěžující, čas si nevybírají a zákon schválnosti velí, že přijdou v tu nejnevhodnější chvíli. Existují ovšem celkem nenásilné způsoby, jak snížit jejich frekvenci a ušetřit tak alespoň nějaký čas pro své blízké a pro svou potřebu.

Cvičení

Pro migreniky bývá fyzické cvičení často hrozbou, neboť se obávají, že po něm bude následovat záchvat bolesti. Ukázalo se ale, že správným cvičení lze naopak záchvatům předcházet. Tělo by se mělo lépe naučit zpracovávat kyslík, jehož nadbytek v mozku může způsobovat migrény a následně se s nimi lépe vypořádá. Tento výzkum je ale zatím v počátcích (Nordqvist, 2013). Je tedy spíše na individuálním posouzení nemocného, zda pravidelné cvičení přináší kýžený efekt. Vezmeme li v potaz, že vysoký krevní tlak a obezita bývá častým spouštěčem migrén, je fyzické cvičení pravděpodobně vhodné k prevenci migrenózních stavů i z jiných důvodů.
Dalším častým spouštěčem je samotný stres. K jeho zvládání a prevenci jsou dobré i jiné způsoby cvičení než jen fyzické. Yoga, Tai chi a podobná cvičení, které se zaměřují na mysl i tělo zároveň mohou pomoci uvolnit se a odstranit stres, který může migrény začít (Paddock, 2014).

Méně stresu, více spánku

Lidé zažívající ve svém životě mnoho stresových okamžiků, či žijí neustále pod tlakem náročného zaměstnání apod., mají mnohem větší pravděpodobnost oproti statním lidem, že budou trpět bolestmi hlavy. S prací ve stresu se totiž také často pojí vysoký krevní tlak a nezdravý životní styl ve smyslu pojídání nezdravých jídel, či jídel nevhodných pro osoby s migrénou. Tím pádem je u těchto osob přirozeně výskyt migrén vyšší.
Stejně tak je důležité dbát na dostatek spánku. Bylo zjištěno, že lidé, kteří spí méně, než 6 hodin denně mají častěji bolesti hlavy oproti ostatním lidem. Nejvhodnější je tedy stanovit si určitý spánkový režim (ve stejnou hodinu chodit spát a ve stejnou hodinu vstávat), který je třeba dodržovat i mimo pracovní dny a spát v klidné, tiché místnosti, nerušen okolím či elektronickými přístroji (Nordqvist, 2013).

Vynechejte nevhodné potraviny

Známým nepřítelem migreniků jsou některé potraviny, kterým je vhodné se vyhýbat. Opět ale záleží na individuálním nastavení nemocného. Některým lidem může vynechání určitých potravin pomoci, na jiné to vliv mít nemusí. Je dobré si například psát deníček, do kterého si při záchvatu migrény je vhodné psát, jaké potraviny dotyčný snědl a následně je možné zjistit, zda se mezi nimi neobjevuje určitý typ jídla, který by mohl záchvat spustit. Často to bývá například: alkohol, kofeinové nápoje, čokoláda, citrusové plody, některé mléčné výrobky a slané jídlo.

Méně solte

U lidí, kteří hodně solí, byl zjištěn větší výskyt migrén oproti ostatním lidem. To ukázala studie, která měřila příjem soli v potravinách a výskyt migrén u dvou skupin lidí. Ukázalo se, že ve skupině osob, které přesáhly vhodný denní příjem soli, byl o třetinu vyšší výskyt migrén oproti druhé skupině, která dodržovala dietu s menším obsahem soli (Eliss, 2014).

Spojitost s Parkinsonovou nemocí

Některé studie naznačují vztah mezi touto nemocí a migrénami. Obě nemoci totiž spojuje dopamin, jehož dysfunkce může být pravděpodobnou příčinou vzniku migrén. Výzkumně bylo zjištěno, že osoby, které v dospělosti trpěly migrénami s aurou (stav, který v některých případech může předcházet migréně a projevuje se například mravenčením, záblesky světla apod.) měly téměř dvakrát větší pravděpodobnost, že se u nich vyvine Parkinsonova choroba oproti lidem, bez migrén (McIntosh, 2014).

ZDROJE:

Ellis M. (2014). Salt, not higr blood pressure, may be to blame for that headache. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/286997.php

McIntosh J. (2014). Link found between migraine and Parkinson's. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/282678.php

Nodrqvist Ch. (2013). Lifestyle Changes May Reduce Migraine Frequency. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/261727.php

Paddock C. (2014). Migraine sufferers may find meditation helps. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/282441.php

Whiteman H. (2013). Episodic migraines linked to obesity. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/265902.php

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2016 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.