Začněte v hlavě a změňte své návyky

22. února 2016 21:35 | Klára Kučerová seberozvoj motivace pozitivní psychologie předsevzetí

Přehnali jste to a dali jste si začátkem nového roku nereálné předsevzetí, ať už se týká čehokoliv? Nyní, měsíc a půl od stanovení, můžete kýžený stav zhodnotit, objevit, kde nastala chyba a s pomocí vlastního myšlení najít optimální cestu.

V psychologii bychom tento stav mohli nazvat termínem naučená bezmocnost. Jedinec nabude dojmu, že těžkou či problémovou situaci nemá smysl řešit vlastním úsilím. Ale aby se neřeklo – prvního ledna si stanoví cíle. Sám to ale nezvládne, a tak bezhlavě zkusí nějaké prostředky, které se určitě s novým rokem objeví a zaručeně slíbí změnu snadno, rychle a bez práce. A to je přesně to, po čem toužíte. Protože si sami nevěříte, dáváte se všanc jiným a při svých plánech snadno zapomínáte na svou racionální stránku. Držíte se horko těžko manuálů, jejichž dodržování vás nebaví a tak se úpěnlivě snažíte vyhledávat nové a nové motivace, což vás ještě více vyčerpává. Zapomeňte na všechna sebetrýznění a mučení vlastního těla zázračnými dietami a nefungujícími plány v touze, že se to jednou zlomí. Cílem veškerých (novoročních) změn je, aby se váš život stal příjemnějším za jakýchkoliv okolností. Není však rozhodující datum. O mnoho důležitější je vaše motivace, která by měla vycházet z reálného a promyšleného cíle.

Správný čas

S jakoukoliv změnou, kterou chcete ve vašem životě podstoupit, byste měli začít v období, kdy nejste ve stresu, nemocní či ve vypjaté emoční situaci. Na boj totiž potřebujete kromě odvahy také sílu!

Reálnost cílů

Dalším kritériem, které váš stanovený cíl ovlivňuje je splnitelnost. Lepší je, zvolit cíle pozvolné, kterých jste schopni dosáhnout. Proto si nekupujte roční permanentku do fitcentra či roční kurz angličtiny. Nejprve otestujte, zda vás právě tento způsob a prostředí bude motivovat a bavit.

Bludný kruh

Nemá cenu se o hubnutí či osobní rozvoj pokoušet intenzivně jen pár týdnů či dokonce dnů. Tím se dostáváte do bludného kruhu výčitek a negativních emocí, které prožíváte, pokud se k aktivitám nedonutíte. Daleko snadnějším krokem k úspěchu je, volit malé cíle a pozvolna měnit svůj životní styl.

Kvalita místo kvantity

Sestavujte si svůj jídelníček a rozvrh tzv. na míru. Sestavte si jídelníček podle vašich chuťových preferencí. Vybírejte syté potraviny s nižším obsahem tuku a cukru, se zvýšeným obsahem vlákniny. Zařaďte do svého rozvrhu aktivity, které vás baví a nebudou spíše trestem.

Motivace

Na samém počátku změny jde většinou vše snadno, ale motivace se může brzy vytratit. Nesnažte se být perfektní za každou cenu a najděte ve všem rovnováhu. Pokud ji nemáte, vystavujete se zbytečnému stresu a pocitům nespokojenosti. Začněte se o sebe starat a dělejte věci, které prospívají vaší psychice. Za malý dílčí úspěch se můžete odměnit třeba návštěvou kosmetického salonu či relaxačním wellness víkendem. Snažte se také minimalizovat negativní myšlenky a nezapomínejte, že spánek i odpočinek jsou pro emoční pohodu velmi důležité.

Tipy pro zlepšení motivace při změně

  • Reálné a optimálně rozvržené cíle.
  • Podpora rodiny a přátel, kteří se zčásti mohou také zapojit a kteří vás svými návrhy nesvádějí na scestí.
  • Mějte rádi sami sebe a nevystavujte se zbytečnému stresu.
  • Zlepšete si kondici a neupínejte se na čísla na váze. Každý týden si stanovte konkrétní cíle, kterých se budete držet.
  • Pracujte na oddělování jídla od emocí. Pokud vás honí mlsná, bez výčitek sáhněte po vysokoprocentní čokoládě či zdravých sladkých alternativách.
  • Určitě dosáhnete většího požitku, než když ve stresu zboucháte bonboniéru s pocitem viny a odhodláním, že od zítřka začínám hubnout.

ZDROJE:

ŘÍČAN, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada

VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada

http://www.stob.cz

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2019 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.