Pomáháním proti stresu

7. ledna 2016 20:29 | PhDr. Lucie Kvasničková stres Sport psychohygiena

o mnohé jde o období klidu a míru, pro mnohé jde o období plné stresu, spěchu a psychického vypětí. Svátky prožíváme každý svým způsobem, někteří se je snaží „prostě přežít“ a někteří si užívají cukroví, dárků a pohody. Pro ty, co jsou pro ně Vánoce obdobím narůstajícího stresu našli vědci způsob, jak proti stresu bojovat vlastními silami a ještě přitom zároveň pomoci jiným lidem. Ačkoliv způsobů, jak odstranit stres je mnoho, tento způsob je kouzelný v tom, že je tak krásně nesobecký.

Stres je reakce člověka na hrozící nebezpečí, ale také reakce na přetížení organismu. Asi všichni známe ty dny, kdy jsou na nás kladeny velké nároky a my máme pocit, že pod tíhou všeho zkolabujeme. Pokud se nahromadí více stresorů (podnětů, které nás zatěžují či ohrožují) je stres samotný o to větší. Samozřejmě, že některé podněty, ačkoliv nás stresují, mohou být také příjemné, pokud je ovšem i těchto podnětů mnoho, může být těžké pro nás vše vydržet. Pokud je naše tělo vystaveno stresorům, reaguje na to například vyšším krevním tlakem, zrychleným dechem, rychlejším srdečním tepem, vyplavením hormonů jako je adrenalin apod. Což jsou funkce, které jsou v nás zakořeněné z dob, kdy bylo nutné se fyzicky bránit nebezpečí. Naše tělo se tedy připravuje na boj nebo útěk. V dnešní době se ale nebojuje ani neutíká. Tělo tím pádem nemá jak odbourat příval hormonů a s přibývajícími stresory se naše napětí zvyšuje čím dál víc.

Jak se tedy co nejlépe vypořádat se stresem? Co nám může pomoci k tomu, aby i přes mnoho stresorů, které se v našem životě objevují, jsme si zachovali klidnou mysl a pohodu? Jedním z nejlepších způsobů, který je již dlouho znám je cvičení. Fyzická aktivita, ať již jde o běh, posilování, chůzi, plavání, prostě cokoliv co vás baví. Cvičením totiž nejen že zvyšujete svou vlastní pohodu a sebevědomí, odbouráváte stresové hormony ale také vyplavujete již známé endorfiny, díky kterým se následně cítíme tak dobře. Další způsoby mohou být například meditace, relaxace, jóga, dechová cvičení a podobné techniky, které nám mohou pomoci ve stresu udržet klidnou hlavu a následně když je čas odpočinku uvolnit své tělo. Každému ovšem vyhovuje něco jiného. Někdo se potřebuje jen vypovídat. Posezení s blízkými lidmi, kteří dokáží vyslechnout a pochopit je někdy neocenitelné. Navíc tím, že mluvíme o svých problémech, pojmenováváme je a vyjadřujeme během rozhovoru se částečně zbavujeme tíhy, kterou nám přináší. Pro prevenci před stresem je důležité si také umět dobře organizovat čas, udělat si nejlépe každý den chvilku jen sami pro sebe, kdy se můžeme věnovat výše zmíněným cvičením či relaxacím, abychom mohli druhý den být opět svěží a uvolnění. Nedávno byl ovšem objeven nový a velice neotřelý způsob, jak stresu zabránit.

Vědci z Yale University provedli výzkum nejdříve v laboratorních podmínkách a následně i v reálných situacích za účelem zjistit, zda pomáháním ostatním lidem pomáhá v boji proti stresu. Ukázalo se totiž, že díky pozitivním emocím, které vyvolává altruismus vůči ostatním lidem, je lépe odbouráván stres. Vědci ovšem tuto domněnku chtěli potvrdit i v reálných situacích, nejen v laboratoři. K tomuto účelu vytvořili výzkum na němž se podílelo 77 dospělých ve věku mezi 18 a 44 let. Tito lidé měli za úkol každý den po dobu čtrnácti dnů zapisovat stresové situace a podněty, se kterými se ten den setkali. Zároveň měli také zaznamenávat, kolik „dobrých skutků“ ten den vykonali. Ať již se jednalo o maličkosti, jako je podržení dveří, pomoc s úkolem či jen nabídnutí možné pomoci atd. Dále také vyplňovali dotazník ohledně jejich nálady daného dne a na konec měli ohodnotit svoje psychické zdraví na stupnici od 0-100 (slabé až výborné).

Ukázalo se, že pokud ten den dotyční někomu pomohli, hodnotili následně své psychické zdraví a pohodu jako lepší, a své emoce jako pozitivnější. Naopak ti, kteří ostatním pomáhali méně, následně vykazovali i méně pozitivních emocí na konci dne. Pomáháním ostatním tedy pomáháme nejen jim, ale také sami sobě. Pokud nebudeme sobečtí a budeme ochotní a otevření svému okolí, můžeme zvednout náladu nejen ostatním lidem, ale i sobě. Je těžké si samozřejmě představit, že v den, kdy se nám nic nedaří a vše se nám „sype na hlavu“ budeme ještě pomáhat někomu jinému. Výsledky této studie ale hovoří jasně. Nenechme si tedy stresujícím dnem kazit náladu a pojďme pomáháním bojovat proti stresu.

ZDROJE:

Ellis M. (2015). Feeling stressed? The remedy may lie in helping others. Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/304047.php
Nordqvist Ch. (2015). What Is Stress? How To Deal With Stress Dostupné též z: http://www.medicalnewstoday.com/articles/145855.php?page=2

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2019 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.