O trochu šťastnější život #3

20. září 2015 20:46 | Zuzana Janáčková štěstí pozitivní psychologie vychutnávání laskavost

https://cz.dollarphotoclub.com

Štěstí na sebe bere nejrůznější podoby. Pro někoho vypadá jako milovaná osoba, pro jiného spíš jako domácí mazlíček nebo oblíbená pizza. Ať už vaše štěstí vypadá jakkoli, hlavní je se k němu dostat. A já znám zkratku.

Ještě než se vydáme na cestu, je potřeba připomenout si základní pravidla pozitivní intervence a uvědomit si, že kus cesty už máme za sebou – už víme, jak fungují tři dobré věci, aktivně-konstruktivní reagování a silné stránky osobnosti. Nyní už jsme připraveni na cestu, takže můžeme vyrazit. Další zastávkou je vychutnávání a hned v závěsu pak laskavost.

Vychutnávání

Kdy jste se naposledy zastavili a užili si obyčejnou všední chvilku? Dávno nebo dokonce nikdy? Tak to je nejvyšší čas to napravit. Protože podle pozitivních psychologů vychutnávání funguje a zvyšuje osobní pocity štěstí. Kouzlo této intervence spočívá v jejím jednoduchém využití. Vychutnávat si totiž můžete skoro cokoli skoro kdekoli.

Pro začátek si vyberte některý ze svých každodenních rituálů. Ranní káva, sprcha na probuzení, cesta do práce nebo třeba nákup potravin jsou ideální. Příště si zkuste tuto chvíli vychutnat. Co to znamená? V podstatě zapojení smyslů a odpojení myšlení. Snažte se všechny své myšlenky soustředit na aktuální vjemy.

Ještě konkrétněji, až si budete ráno dávat kávu, přestaňte myslet na to, jaký budete mít den. Místo toho poslouchejte, jak přeléváte vodu. Rukama prozkoumejte strukturu hrnku. Přičichněte si. Zavřete na chvilku oči a vychutnejte si vaši ranní dávku kofeinu. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak sdílení svých zážitků s ostatními. Řekněte svému partnerovi, jak vám zní přelévání vařící vody.

Náhodný čin laskavosti

Jak už název napovídá, další intervence spočívá v pomoci jiné osobě. Základem je vlastní nesobecké rozhodnutí, za kterým se neskrývá osobní zisk – ty případy, kdy za svou pomoc očekáváme odměnu. V ostatních ohledech mohou být naše činy úplně rozdílné. Darování krve, vyvenčení sousedova psa, pomoc staré paní s nákupem, návštěva postarší tety. Možností máme každý den víc než dost. Stačí je jen najít.

Naše pomoc nemusí být nijak velká ani život měnící. Stačí drobnost, která někomu pomůže na pět minut. Chvilka vašeho času, ze které těží obě strany – ten, komu jste pomohli i vy sami. Důležité je svoje laskavosti obměňovat, aby nezapadly prachem stereotypu a nestaly se z nich nutnosti.

Prožívané štěstí se ještě zvyšuje, když těchto laskavých činů vykonáme více za den. Což zřejmě nepřekvapí. Zkuste si představit, jaký ze sebe budete mít pocit, když ukážete směr ztracenému turistovi, pomůžete mamince s kočárkem a podržíte dveře pro starou paní. A to všechno během jediné cesty z práce domů.

ZDROJE:

Boniwell, I. (2012). Positive Psychology in a Nutshell: The Science of Happiness. Maidenhead, UK: McGraw-Hill Education.
Hefferon, K. and Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research and Applications. Berkshire, UK: McGraw-Hill Education.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2019 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.