Premenstruační syndrom

10. února 2015 19:25 | Renáta Mikulová Premenstruační syndrom menstruace

Premenstruační syndrom, strašák mnoha žen. Některé ženy ho nepocítí po celý život, pro jiné je to očekávané zlo, proti kterému se lze bránit. Jak? To se dozvíte, pokud budete číst dále.

S čím vším se ženy potýkají

Premenstruační syndrom (dále jen PMS) je skupina příznaků, které se objevují u ženy před menstruací a mohou zahrnovat emocionální labilitu, podrážděnost, nespavost, únavu, bolesti hlavy, úzkost a smutek. Stupně těchto příznaků jsou individuální. Tyto příznaky jsou pro ženu velice nepříjemné a ustupují s nástupem samotné menstruace. Není ovšem pravidlem, že PMS se vyskytuje u všech žen a při každé periodě. Ne vždy se také objevuje kombinace psychických i fyzických obtíží. Leckdy žena ani těmto potížím nepřisuzuje větší význam. PMS nastupuje po ovulaci a trvá až do nástupu menstruace.

PMS trápí ženy nejen po stránce fyzické

Z psychických potíží zahrnuje PMS deprese, podrážděnost, plačtivost, přecitlivělost, změny a prudké výkyvy nálad. K fyzickým obtížím řadíme únavu, nadýmání, plynatost, citlivost prsou, akné, změny chuti k jídlu, poruchy spánku, zadržování vody, zácpu, bolesti hlavy, kloubů a břicha. Může se také zvětšit váha ženy, zpravidla asi o jeden kilogram, v důsledku zadržování vody.

Příčiny PMS mohou být různé. Velmi častou příčinou bývá nesprávná produkce ženských pohlavních hormonů, tedy estrogenu a progesteronu. Právě jejich nerovnováha vede k psychickým obtížím, otokům a návalům. Další možnou příčinou, která opět souvisí s pohlavním ústrojím ženy, může být změna v produkci hormonů vaječníků. K PMS může také vést nedostatek vitamínů, zejména vitamínu B6. Mezi rizikové faktory tedy patří i nedostatečná výživa, zejména s nedostatkem železa. Nebezpečí také představuje porucha srážení krve.

Lze zmírnit průběh PMS?

PMS nelze zcela předejít, ovšem pokud žena podstoupí některé změny, můžou se příznaky, jak fyzické, tak psychické, velice zmírnit. Jelikož je menstruační cyklus řízen hormonálně, je velice těžké ho ovlivnit. Je vhodné doplňovat dávku železa, kterou žena kvůli menstruačnímu krvácení ztrácí. Tu může doplnit například špenátem, kapustou nebo červeným masem. Vzhledem k tomu, že každá žena má před menstruací i při ní jiné obtíže, je vhodné, aby si tento čas zpříjemnila. Tím zmírní stres, který mimo jiné také napomáhá ke vzniku PMS. Obecně je doporučován v tomto období klid a také hormonální antikoncepce může vést ke zmírnění potíží. Je dobré pravidelně doplňovat tekutiny a zmírnit přísun cigaret a alkoholu. Odlehčit si žena může i cvičením a protahováním se. Cvičit může například jógu nebo uvolňovací cviky na míči. V období, kdy se u ženy zrovna PMS neprojevuje, je vhodné posilovat pánevní dno, čímž lze zmírnit fyzické příznaky PMS a zlepší si tím kondici psychickou i fyzickou.

Hartl P. (2004) – Psychologický slovník, Praha: Portál