O trochu šťastnější život...

22. ledna 2015 20:17 | Zuzana Janáčková štěstí pozitivní psychologie

http://www.freeimages.com/photo/1439194

Štěstí je jedním z nejčastějších přání. Kdo by taky nechtěl být šťastný? A když známe svůj cíl, stačí se vydat po té správné cestě a nutně k němu musíme dojít. Jak ale sami víme, většinou řešení není tak jednoduché.

Jak zjistit, která cesta ke šťastnějšímu životu je ta správná?

Tak za prvé – samostatně. Každý vidíme štěstí v něčem jiném. Nejsme všichni stejní. Je proto nesmysl věřit v jednu cestu, která učiní všechny šťastné. Metody, které fungují na jednoho, nemusí pomoci druhému. Hledání inspirace u ostatních samozřejmě není na škodu, ale slepé přejímání „zaručených rad ke štěstí“ většinou nikam nevede.

Za druhé, často udílí rady neznalci, kteří zakládají svá tvrzení na vlastní intuici nebo něčem podobném. Jejich rady tedy nevycházejí z odborného zkoumání. Většinou jsou velmi obecné, aby se hodily pro co nejvíce lidí, kteří si rádi koupí jejich knížku nebo zajdou na jejich seminář o štěstí. Kde tedy najdeme opravdové znalce štěstí? Přece v pozitivní psychologii.

Co ví pozitivní psychologie

Tento psychologický obor zahrnuje zkoumání štěstí mezi svá základní výzkumná témata. Během let výzkumů ověřili pozitivní psychologové účinky několika desítek pozitivních intervencí. V sérii článků se zde budu věnovat několika z nich. Dnes se zaměřím na techniku nazývanou Tři dobré věci. Ještě předtím je ale potřeba uvést věci na pravou míru.

Účinky jednotlivých programů samozřejmě nefungují na všechny stejně – liší se podle chápaných příčin neštěstí, osobní síly i životního stylu každého. Stejně tak nelze tato doporučení považovat za jedinou správnou cestu, která nás dovede spolehlivě k většímu štěstí. Spíše se jedná o jakousi kuchařku, která v sobě obsahuje velké množství receptů. Z těchto možností si každý může vybrat podle vlastního uvážení.

Osobně doporučuji zkušební provoz – vybrat si jednu z nabízených možností a po určitou dobu se jí věnovat. Podle vlastního zhodnocení uvidíte, zda jste si vybrali „pravé ořechové“, nebo raději zkusíte něco jiného. Základem je ochota dát pozitivní intervenci šanci.

Tři dobré věci

Poprvé s touto metodou přišli američtí psychologové v roce 2005. Od té doby patří k velmi rozšířeným a často užívaným intervencím. Její obliba spočívá v jednoduchosti a efektivitě. Úkolem je vytváření jakéhosi deníčku, ať už papírového nebo elektronického.

Každý večer před spaním si v duchu zhodnoťte svůj den a zapište si tři věci, které se povedly. Nemusí to být hlavní úkoly v práci, ve škole nebo doma. Stačí maličkosti, které vás ten den potěšili. Překvapivě dobrá káva, příjemné setkání s přáteli, pěkné počasí, doprava bez zácpy, cokoli. U každé z těchto dobrých věcí se zastavte a chvíli se myšlenkami vraťte do dané chvíle. A užijte si ji. Úsměv a příjemný pocit se dostaví vzápětí.

Tento jednoduchý princip s sebou nese hned několik kladných důsledků. Když se naučíte dobré věci ve svém životě vyhledávat, budete si je automaticky i více uvědomovat. I když se objektivně nic nezmění, uvidíte svůj běžný den v lepším světle. Navíc ve dnech „kdy se nic nedaří“ slouží záznamy dobrých věcí jako spolehlivý zdroj lepší nálady.

A ještě něco navíc

Princip tří dobrých věcí neslouží pouze k zaznamenávání každodenních úspěchů a vítězství. Podle svých záznamů rychle zjistíte, které oblasti života vám přinášejí nejvíce radosti. Na tyto situace se zaměřte. Zamyslete se, jakou v nich hrajete roli a co můžete udělat pro to, aby se opakovaly častěji.

ZDROJE:

Hefferon, K. and Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research and Applications. Berkshire, UK: McGraw-Hill Education.
Seligman, M. E. P., Steen, T. A., Park, N. and Peterson, C. (2005). Positive Psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist. 60 (5), 410-421.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.

Líbil se vám tento článek? Podělte se o něj s přáteli.

© 2019 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.