Mentální bulimie

4. listopadu 2014 09:27 | Klára Kučerová bulimie poruchy příjmu potravy

Nekontrolované záchvaty zvracení následované umělým vyvoláním zvracení. Příčiny na první pohled nesrozumitelné. Výsledek? Poškození těla i duše. I to je jeden z obrazů poruchy označované jako mentální bulimie.

Co je mentální bulimie

Mentální bulimie se řadí mezi poruchy příjmu potrav. Už samotné slovo „mentální“ prozrazuje, že ačkoli jsou pro vnějšího pozorovatele na první pohled nejvíce viditelné tělesné příznaky, porucha sama je na duševní úrovni. Pacienti se pohybují mezi dvěma odlišnými póly. V první řadě jde o velmi silné záchvaty přejídání. Za krátkou dobu jsou tito lidé schopni sníst obrovské množství energeticky bohatých potravin - od dortů přes pečivo, uzeniny až po sladkosti a slané pochutiny. Poté je ale dostihnou silné výčitky svědomí a pocity viny, které je dovedou často až k vyvolání zvracení. Tím se zkonzumovaného jídla zase zbaví. Zvracení bývá někdy také nahrazováno nejrůznějšími projímadly či anorektiky.

Kdo může onemocnět

Mentální bulimií v české populaci trpí přibližně 1-3 % mladých a dospívajících žen, studentek středních a vysokých škol. Počet chlapců a mužů bulimiků je přibližně 10x méně.

Příčiny

Příčiny jsou psychologického původu. Často se mluví o vlivu současného „superštíhlého“ ideálu krásy. Podle psychodynamických teorií má vliv také vztah s rodiči. Epizody záchvatů jídla bývají často spojeny se stresem. Přejídání funguje jako záminka, která odvede pozornost od nepříjemných nebo nevhodných citových problémů.

Projevy

Bulimii často doprovází svalové křeče, které jsou následkem opakovaného zvracení. V důsledku zvracení a přejídání dochází k narušení hladiny minerálů a následně vede k různým komplikacím. Typické jsou dušnost, bolesti v oblasti srdce, nízký tlak, zpomalený tep, dehydratace, zácpa, křeče v břiše, nadýmání, nepravidelná menstruace či její ztráta. Dále pak zpomalené trávení, vředy či suchá kůže. V těžkých případech může dojít až k selhání srdeční činnosti. Současně je nemocný vystaven velkému nebezpečí, že se při zvracení udusí vlastními zvratky.
Kyselina chlorovodíková, která je obsažena v žaludečních šťávách silně narušuje zubní sklovinu. Zuby jsou tak silně poškozené, nažloutlé barvy a rychle se kazí.

Následky

Dalším velmi nepříjemným důsledkem bulimie je její sociální dopad. Pacient prožívá velký pocit samoty, protože postupně přichází o své přátele a blízké. Postupem času se začne úplně vyhýbat kontaktu s okolím.
Mezi psychologické následky mentální bulimie můžeme zařadit zejména výrazné změny nálad, stále přítomné myšlenky na jídlo, výrazná úzkost a s ní související pocity viny, hanby a studu. Častá selhání a ztráta kontroly nad svým chováním vede k narušení vnímání sebe sama, svého obrazu a těla či k sebevražedným myšlenkám.

Léčba

Poruchy příjmu potravy představují více faktorová duševní onemocnění, která přímo ohrožují jedince na životě a zdraví. Při jakémkoliv podezření na toto onemocnění je nevyhnutné obrátit se na praktického lékaře či psychiatrickou péči se specializací na poruchy přijmu potravy. Řešením v těchto chvílích bývá ambulantní lékařská péče. Velmi nápomocná bývá také podpůrná terapeutická skupina či rodinná terapie, kdy se na léčbě podílí psycholog či terapeut. Na cestě k uzdravení bývá pro nemocné v těžkých chvílích velmi důležitá podpora rodiny a nejbližších osob.