Diagnóza: chronický únavový syndrom

9. února 2016 04:00 | Jaroslav Pustina deprese chronický únavový syndrom únava

Trvalá únava, horečka, zvětšené lymfatické uzliny, bolesti halvy a kloubů a další příznaky definují chronický únavový syndrom, který postihuje nervovou soustavu člověka. Co je chronický únavový syndrom a jak se s ním vypořádat?

Základní charakteristiky

Chronický únavový syndrom, též i CFS (chronic fatigue syndrome) je vlastně onemocnění nervové soustavy, alespoň jej takto definuje mezinárodní klasifikace nemocí. Nachází se v kategorii jiné poruchy nervové soustavy a nazývá se povirový syndrom únavy. Obvykle se pak nad diagnostikou tohoto syndromu uvažuje v kontextu medicíny, a proto by mělo být stanovení diagnózy prováděno výhradně zkušenou a kompetentní osobou. Mezi klíčové příznaky patří trvalá únava, středně vysoká horečka, zvětšené lymfatické uzliny, bolesti hlavy, svalů, kloubů, deprese nebo i narušení paměti. Pro diagnostiku se předpokládá, že tyto příznaky jsou přítomny alespoň šest měsíců. Předpokládá se, že syndrom vzniká na základě nakažení virem, avšak původ a rozvoj nemoci není plně znám.

Současně se také spekuluje, že enormní stres by mohl být jeden ze spouštěčů tohoto onemocnění. Postihuje jak ženy tak i muže a to zhruba v podobné míře. Výskyt tohoto onemocnění postihující celý nervový systém je relativně nízký. Statisticky postihuje populaci zhruba mezi necelým jedním procentem až čtyřmi procenty. Mezi lety 1999 - 2007 zaznamenaly Spojené státy 20 úmrtí, kdy příčinou smrti byl diagnostikován chronický únavový syndrom. Jednalo se o 20 lidí v poměru 5 mužů, 15 žen, kdy se většina nacházela mezi 45 – 64 lety. Zároveň neexistuje jednoznačné diagnostické vodítko, které by lékařům pomohlo v diagnostice této nemoci, je tedy nutné pacienta testovat dlouhodobě a různými metodami. Následná léčba je zaměřená především na zmírnění příznaků, úlevu a odpočinek organismu.

Vznik a rozvoj onemocnění

Mezi možné příčiny onemocnění se zvažují různé infekce, které útočí na imunitní systém. Několik slibných studií zkoumalo možný vznik a rozvoj nemoci, ale nezjistila se přesná příčina. Některé případy ukazují, že by mohla mít spojení například s bakterií Chlamydia pneumoniae (jež způsobuje například zápal plic). Někteří pacienti, u nichž lékaři předpokládají tuto příčinu, vykazují zlepšení po léčbě antibiotiky, které zabíjí C. pneumoniae. Bohužel ne vždy antibiotika zabírají a tak nelze hovořit o jednoznačné léčbě. Jedním z dalších možných kandidátů je Epstein-Barr virus (EBV), který mimo jiné způsobuje infekční mononukleózu.

Terapie

Právě protože příliš neznáme původ onemocnění, nelze jednoznačně zacílit léčbu. Tak se léčí alespoň její projevy. Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že onemocnění je virové, užívají se adekvátní léčiva - protizánětlivé léky. Zároveň se experimentuje s různými druhy antialergik, vitamínů apod. Z hlediska psychiky nemocného, který často s takovými příznaky propadá depresi, se užívají i antidepresiva. Doprovodná je i psychoterapeutická léčba, přičemž jako nejúčinější se nyní jeví kognitivně behaviorální terapie. Mezi další metody se doporučují veškeré sportovní a pohybové aktivity

Je to opravdu chronická únava?

CFS má mnoho různých projevů, proto se dá snadno zaměnit za jiný druh onemocnění. Velmi často se zaměňuje například za neurastenii pro její příznaky. Označuje se jako duševní slabost ve smyslu podrážděnosti, únavy, nespavostí apod. V jeden čas se dokonce uvažovalo o totožnosti diagnóz neurastenie a CFS. Mezi další podobnou diagnózu bychom mohli zařadit depresi, kterou mimo jiné nemocní s CFS mívají a proto je složité odlišit, zda jde o depresi nebo CFS s depresí, neboť se příznaky pochopitelně překrývají. Dále se dá zaměnit i za různá nádorová onemocnění, infekce či některé závislosti.

Nemocní se musí naučit s onemocněním vypořádat, musí s ním umět žít. Je velmi vyčerpávající a skličující čekat na spotánní uzdravení. Proto velmi pomáhá doporučená medikace lékaře a doprovodná psychoterapie jako prevence před depresí. Nedílnou součástí pak nastává denní režim a aktivizování nemocného, aby si udržel svou kondici co nejdéle. Lékaři přistupují v těchto případech individuálně, snaží se co nejvíce zmírnit příznaky pacienta a poskytnout mu co nejlepší podmínky k životu.

2012 ICD-10-CM Diagnosis Code G93.3. (25. Listopad 2012). Načteno zICD10Data.com:

Chronický únavový syndrom. (3. Březen 2013). Načteno z Wikipedia.cz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chronick%C3%BD_%C3%BAnavov%C3%BD_syndrom

Práško, J. (2006). Chronická únava: Zvládání chronického únavového syndromu.Praha: Portál.

Shiel, W. C. (25. Listopad 2012). Chronic Fatigue Syndrome (CFS). Načteno z eMedicineHealth:

Šácha, P. (3. Březen 2013). Neurastenie a chronický únavový syndrom. Načteno z Celostní medicína:

Tuller, D. (25. Listopad 2012). Psychotherapy Eases Chronic Fatigue Syndrome, Study Finds. Načteno z The New York Times: http://www.nytimes.com/2011/02/18/health/research/18fatigue.html

© 2016 O psychologii.cz. Všechna práva vyhrazena.